Біженці та шукачі притулку


Основною проблемою для біженців, у тому числі тих, які мешкають в Харкові, є складність їх орієнтації й адаптації до українського суспільства. Великою мірою така складність є наслідком бар'єрів та невирішених проблем, з якими стикається ця категорія.


Особливо уразливими виявляються діти-біженці й шукачі притулку. Проблеми з мовою, особливо на рівні термінів, часто створюють "пробіли" в знаннях по шкільних дисциплінах, які, накопичуючись, не дозволяють згодом отримати вищу або професійно-технічну освіту, що забезпечило б їх в майбутньому професією й стабільним заробітком.


Невирішені проблеми, що стосуються законних прав, а також незнання своїх прав, труднощі в комунікаціях з однокласниками та вчителями, психологічні проблеми, з якими стикаються діти-біженці й шукачі притулку, створюють об'єктивні бар'єри для адаптації та ставлять дітей в нерівні умови зі своїми українськими однолітками.


Зовнішні та культурні відмінності, незнання й нерозуміння українськими громадянами проблем, з якими стикається ця категорія мешканців Харкова, призводять до негативного їх сприйняття та веде до збільшення рівня ксенофобії й расизму в українському суспільстві.


Тому АССА провела серію проектів, які були направлені на адаптацію дітей біженців та шукачів притулку до українського суспільства.


В рамках цих проектів фахівці Асоціації АССА надавали психологічну та юридичну допомогу дітям цільової групи та їх батькам. Українська молодь - студенти харківських вищих учбових закладів - в якості волонтерів допомагала дітям у навчанні: виконували з ними домашні завдання з основних дисциплін, проводили свята, приймали нарівні з ними участь у тренінгах та семінарах, які проводила АССА. Робота за принципом "рівний-рівному" не лише позитивно вплинула на краще сприйняття матеріалу, особистий рівень дітей та молоді з цільової групи та вдосконалення мовних навичок, але й сформувала позитивне ставлення української молоді до дітей біженців й шукачів притулку.


В своїх проектах АССА також приділяла увагу жінкам даної цільової групи. Для цього АССА організовувала класи з російської та української мов для афганських жінок, які приходили зі своїми дітьми-дошкільниками. На таких зайняттях в якості перекладача був присутнім хтось із старших дітей. Під час цих занять розігрувалися психологічні етюди, вправи, ролеві ігри, які розвивали навички спілкування в різних життєвих ситуаціях, а саме: відвідування лікарні, лікарів-фахівців, магазину, аптеки, спілкування з учителями в школі.


Проекти були підтриманими Управлінням військового комісару ООН у справах біженців (УВКБ ООН) та Данською радою у справах Біженців (ДСБ).